vineri

Legea care reglementează piața produselor din sectorul agricol a fost adoptată


În data de 30 septembrie 2014 a fost adoptat de către Camera Deputaților proiectul de Lege pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieței produselor din sectorul agricol, promovat la inițiativa Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Legea stabilește măsurile de reglementare a modului de desfășurare a activităților economice, de valorificare a produselor agricole proprii de către producătorii agricoli persoane fizice și de comercializare a acestora. Precizăm că Guvernul României a avizat Legea pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieței produselor din sectorul agricol în cursul lunii decembrie 2013.' Salut faptul că după o dezbaterea amplă, timp de aproape un an, acest proiect a fost adoptat de Parlament. Am convingerea că în acest fel vom da posibilitatea celor care sunt cu adevărat producători în România să poată să își comercializeze în mod direct produsele pe care le obțin, în piețele existente la nivelul orașelor', a declarat Daniel Constantin, viceprim-ministru, ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.


Proiectul de lege schimbă în totalitate sistemul prin care producătorii agricoli persoane fizice valorifică produsele proprii în piețele agroalimentare. În fapt, actualele certificate de producător vor fi înlocuite prin atestatul de producător și carnetul de comercializare a produselor. Astfel:
— Atestatul de producător reprezintă documentul care confirmă persoanei fizice care desfășoară o activitate economică în sectorul agricol calitatea de producător agricol;
— Carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol reprezintă documentul utilizat de persoana fizică care deține atestat de producător, precum și de soțul/ soția, rude/ afini de gradul I, după caz, pentru exercitarea actului de comerț cu ridicată sau comerț cu amănuntul, a produselor agricole obținute în ferma / gospodăria proprie.
Ambele documente se emit de Primării, la solicitarea producătorilor agricoli persoane fizice care doresc să-și valorifice produsele obținute în ferma/gospodăria proprie.
Atestatul de producător se emite cu avizul consultativ al structurilor asociative profesionale/ patronale/ sindicale din agricultură, constituite conform legii și organizate la nivel județean /regional/ național, care se înregistrează în acest scop la primării.
Valabilitatea atestatului de producător este de un an calendaristic de la data emiterii și se vizează semestrial, prin aplicarea ștampilei și semnăturii primarului comunei, orașului, municipiului, sectorului municipiului București, după caz. Atestatul de producător și Avizul entităților menționate elimină posibilitatea substituirii calității de producători agricoli a solicitanților care nu dețin această calitate.
Carnetul de comercializare îndeplinește un dublu rol:
— De document emis de vânzător care însoțește marfa comercializată.
— De document care însoțește marfă pe perioada transportului de la locul de păstrare la locul de comercializare.
De asemenea, carnetul de comercializare asigură fluxul informațional necesar privind structura sortimentală/ cantitativă a produselor valorificate, locul de producere și destinația acestora. Carnetul de comercializare înlocuiește borderourile de achiziție, a căror utilizare reprezintă în prezent un canal semnificativ de evaziune fiscală, în special în comerțul cu produse agricole materie primă. În acest fel, se creează premise pentru ca producția realizată de micii producători să fie valorificată în condiții civilizate, să asigure atât venituri corecte pentru producători, cât și informații complete asupra provenienței mărfurilor și prețuri corecte la consumatorul final.
În cadrul structurilor de comercializare cu ridicată sau cu amănuntul este obligatorie organizarea de spații de vânzare distincte, care sunt rezervate în exclusivitate producătorilor agricoli persoane fizice deținătoare a unui atestat de producător și a unui carnet de comercializare, pentru valorificarea produselor din sectorul agricol obținute din gospodăria/ ferma proprie. Procentul de alocare a spațiilor de vânzare este de minimum 40% din totalul spațiilor de vânzare existente.

sursa Agerpress

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu